Via het forum heb ik wat tips gekregen over het baanplan wat ik had gemaakt voor het schaduwstation. Allemaal goede tips maar allemaal hadden ze vooral te maken met het stijgingspercentage in de klimspiraal. Daarom heb ik de klimspiraal aangepast. Het is nu geen cirkel meer maar een ovaal. Zowel aan de voor als achterzijde heb ik 25 cm rechte rails (zie rode pijl rechts-onder) tussen de bochten gemaakt. Hierdoor is elke omwenteling een halve meter langer geworden. Op de laagste laag ontkom ik niet aan bochten met een iets kleinere radius omdat er buitenom nog een spoor om de klimspiraal heen loopt. Maar na de eerste draai omhoog maak ik de bochten groter zodat de modeltreinen hier iets minder wrijving in de bochten zullen hebben.

Een andere aanpassing heb ik gemaakt in de wisselstraat. Doorgaande verkeer dan uit de klimspiraal kwam moest over drie wissels rijden. Door een van de wissels te verplaatsen (zie rode pijl links) hoeft het doorgaande verkeer nu nog maar over twee wissels. Ook zijn de wissels zo gelegd dat doorgaand verkeer altijd rechtdoor over de wissel gaat.
De onderbouw is ontworpen door Daniel. De manier van vastmaken in de klimspiraal komt van hem. Volgens mij is het…
Patrick, ik kijk net naar het linkje en de foto van jouw modelbaan. Complimenten! Je onderbouw ziet er super strak…
Hoi Michel, Peco wissels kunnen niet goed rechtstreeks op elkaar worden aangesloten. Zelf heb ik in mijn schaduwstation hart-op-hart 30…
Bij Hattons in Engeland genoeg voorraad.
Hoi Jan, goede vraag. Ook op het forum kreeg ik hier al vragen over. Dit is zeker niet de goedkoopste…