Baanplan aangepast

Via het forum heb ik wat tips gekregen over het baanplan wat ik had gemaakt voor het schaduwstation. Allemaal goede tips maar allemaal hadden ze vooral te maken met het stijgingspercentage in de klimspiraal. Daarom heb ik de klimspiraal aangepast. Het is nu geen cirkel meer maar een ovaal. Zowel aan de voor als achterzijde heb ik 25 cm rechte rails (zie rode pijl rechts-onder) tussen de bochten gemaakt. Hierdoor is elke omwenteling een halve meter langer geworden. Op de laagste laag ontkom ik niet aan bochten met een iets kleinere radius omdat er buitenom nog een spoor om de klimspiraal heen loopt. Maar na de eerste draai omhoog maak ik de bochten groter zodat de modeltreinen hier iets minder wrijving in de bochten zullen hebben.

Een andere aanpassing heb ik gemaakt in de wisselstraat. Doorgaande verkeer dan uit de klimspiraal kwam moest over drie wissels rijden. Door een van de wissels te verplaatsen (zie rode pijl links) hoeft het doorgaande verkeer nu nog maar over twee wissels. Ook zijn de wissels zo gelegd dat doorgaand verkeer altijd rechtdoor over de wissel gaat.

  1. #1 by Marco on 13 maart 2024 - 21:18

    Hallo,
    Een vraag en suggestie, als de trein uit de Helix komt, gaat hij over drie wissels, de eerste wissel is volgens mijn gewoon een rechte wissel, mijn vraag waarom geen meegbogen wissel van Peco gebruiken namelijk de SLE386F, zodat de rails vloeiende loopt i.p.v recht(wissel) gebogen spoor en weer recht(wissel)
    Met vriendelijke groet,
    Marco

    • #2 by Michel on 13 maart 2024 - 21:42

      Mijn antwoord is meer een gevoel dan dat ik het met zekerheid kan zeggen. Maar recht over een wissel voelt als minder kans op ontsporen dan afslaan op een wissel. En een gebogen wissel is naar mijn idee in beide standen afslaan. Bij de ene stand iets meer dan in de andere. Dus waar het haalbaar is heb ik gekozen voor rechte wissels, bij voorkeur zo lang/slank mogelijk.