Wissels passen niet

Het baanplan had ik gemaakt met AnyRail. Helaas geeft dat programma niet aan dat het niet mogelijk is om (in dit geval) Peco code 55 wissels direct achter elkaar te leggen. Gelukkig kwam ik daar nog zelf achter. Zoals op de foto te zien is kunnen de 2 wissels aan de linkerkant niet dichter bij elkaar liggen omdat de aandrijvingen nu al net tegen elkaar liggen. De wissels rechts zal dus nog verder naar rechts moeten schuiven en er zullen korte rechte stukjes rails tussen de wissels moeten komen.

Die zullen minimaal 30mm lang moeten worden. Maar voor de zekerheid is 35mm misschien beter. Ik zal nu ook weer opnieuw het baanplan moeten gaan aanpassen om te zien of alle wisselstraten nog wel passen als er overal 35mm spoor tussen moet komen.

  1. #1 by Patrick on 19 maart 2023 - 13:46

    Hoi Michel,

    Peco wissels kunnen niet goed rechtstreeks op elkaar worden aangesloten.
    Zelf heb ik in mijn schaduwstation hart-op-hart 30 mm aangehouden voor de opstelsporen.
    Dit komt overeen met een stukje rails van ongeveer 30 mm tussen de opvolgende wissels.

    Voor foto’s e.d. zie topic op n-spoorforum.nl

    • #2 by Michel on 19 maart 2023 - 14:29

      Patrick, ik kijk net naar het linkje en de foto van jouw modelbaan. Complimenten! Je onderbouw ziet er super strak uit. En ik zie dat je de servo’s voor de wissels niet onder de wissels hebt maar ernaast. Gebruik je hier bowdenkabels voor? Welke gebruik je en wat is tot nu toe jouw ervaring hiermee? Ook heel slim hoe je delen van je klimspiraal aan elkaar hebt vastgemaakt. Ik wilde dit aan de onderkant doen. Maar dan verlies je doorrijhoogte. Maak je gebruik van plexiglas?

  2. #3 by Patrick on 20 maart 2023 - 14:44

    De onderbouw is ontworpen door Daniel. De manier van vastmaken in de klimspiraal komt van hem. Volgens mij is het plexiglas. Tegenwoordig kan je zoveel laten laseren of 3D printen. Momenteel zijn er veel meer fabrikanten/winkels/particulieren die lasermodules aanbieden al dan niet maatwerk oplossingen bieden.

    Wat je ziet is het schaduwstation en daar mogen de servo’s wel in het zicht zitten en het liefst vooraan. Daarom gaan bij sommige wissels het verenstaal onder de rails door d.m.v. wattenstaafbuisjes. Dus niet bowdenkabels.